Landsbyggefonden har i samarbejde med Area9 Lyceum udviklet et nyt digitalt adaptivt E-læringskursus om regnskabsindberetning. Det er tilgængeligt via Landsbyggefondens hjemmeside E-læringskursus regnskabsindberetning
Regnskaber indberettes til Landsbyggefonden med en bemærkning om, at der efterfølgende forudsættes godkendelse på afdelingsmøder og repræsentantskaber, og dermed kan alle ordinære frister overholdes. I tilfælde, hvor det senere viser sig, at regnskaberne ikke kan godkendes af hhv. afdelingsmøder og repræsentantskaber må evt. justeringer optages i regnskaberne for det efterfølgende år. Forventningen er dog, at dette ganske sjældent vil forekomme. (Korrektioner kan gennemføres i efterfølgende regnskabsår).
De almene boligorganisationer skal i henhold til Lov om almene boliger hvert år inden 5 måneder efter regnskabsårets afslutning indberette regnskabsmaterialet elektronisk til Landsbyggefonden. Landbyggefonden foretager et valideringstjek af regnskaberne i forbindelse med indberetningen. Se mere i Retningslinjerne for indberetningen.
Platformen indeholder alle dele af regnskabsindberetningsprocessen. Log-in sker med NemID. Bestyrelsens årsberetning og revisionsprotokol skal uploades direkte i platformen, og revisor skal med NemID underskrive revisorerklæring elektronisk i systemet.
Læs mere om regnskabsindberetningssystemet og dets funktionaliteter under punktet Brugervejledninger.